Parkovanie vo Vajnoroch je často diskutovaná téma

Od: Juraj Zeman
February 25, 2025
Parkovanie vo Vajnoroch je často diskutovaná téma

Vo Vajnoroch je už dlhší čas pomerne intenzívne diskutovaná téma o parkovaní na uliciach. Ide o problematiku, ktorá je vnímaná s veľkými emóciami. Mestská časť sa tejto problematike čiastočne začala venovať v roku 2023, kedy zjednosmernila niektoré z ulíc (Koniarkova, Nad Jazierkom, Šachorová, Široká a Zbrody), vytvoril sa tak priestor pre parkovanie na vozovke. Osobne považujem tento proces za nedokončený a veľmi slabo odkomunikovaný s občanmi.


Problematiku parkovania by som vo Vajnoroch rozdelil na tri hlavné okruhy, ktoré sú navzájom poprepájané, a to:


1.    Povoliť či nepovoliť parkovanie na chodníkoch
2.    Vyznačiť či nevyznačiť parkovacie státia
3.    Zavedenie Bratislavského systému PAAS


Ad. 1
V prípade ulíc patriacich priamo pod Magistrát hl. mesta sa naša mestská časť odvoláva na skutočnosť, že Magistrát hl. mesta bude vyznačovať parkovacie miesta len tam, kde bude zachovaný minimálne dvojmetrový chodník, pričom na miestach kde je chodník užší sa parkovacie miesta na chodníku vyznačovať nebudú. V danom prípade, považujem za podstatné, aby sa  mestská časť úplne jasne vyjadrila, či bude rovnakú politiku (o minimálne dva metre širokom chodníku) uplatňovať aj na uliciach, ktoré sú v správe našej mestskej časti. 


Ad.2
Za posledných niekoľko mesiacov, odkedy začala platiť novela zákona o cestnej premávke, ktorá zaviedla zákaz parkovania na chodníkoch sme sa presvedčili, že neriešenie tohto problému zo strany mestskej časti spôsobuje obyvateľom veľké problémy a často takmer zablokované cesty. Vyznačenie parkovacích státí či už vertikálnym alebo horizontálnym značením (alebo ich kombináciou) považujem po prijatí danej novely za esenciálnu povinnosť mestskej časti. V prípade ak je mestská časť toho názoru, že najlepším riešením vzniknutej situácie je ponechanie ulíc bez akéhokoľvek značenia, mala by mestská časť túto skutočnosť dotknutým obyvateľom oznámiť.
Plne súhlasím s tým, čo tvrdí mestská časť, a to, že vlastnenie motorového vozidla je súkromným záujmom, nie verejným. Prioritne preto treba parkovať vozidlá (ak máte rodinný dom) na vlastnom pozemku a na vlastnom pozemku si vytvoriť aj potrebné plochy na parkovanie. Ulice nenafúkneme a neobídeme ani technické normy, ktoré sú dané. Osobne považujem za nevyhnutné zjednosmernenie tých ulíc, kde je to možné (na stavebnej komisii sme mali minimálne dva rôzne návrhy zjednosmernenia ulíc vo Vajnoroch) a vyznačenie parkovacích státí na vozovke. Vyznačovať parkovacie státie na chodníku, ktorý je užší ako 2 metre nie je vzhľadom na pohyb chodcov optimálne. Za príklad dávam Dorasteneckú ul. (jej jednosmernú časť), ktorú spravuje Magistrát hl. mesta, kde si jej obyvatelia po niekoľkých týždňoch na vyznačený stav zvykli a odvtedy na nej nevznikajú žiadne kolízne situácie. 

Ad.3
Zároveň v nadväznosti na uvedené dodávam, že aby takýto stav fungoval úplne najefektívnejšie, považujem za rozumné, aby sa v budúcnosti vo Vajnoroch zaviedol Bratislavský systém PAAS,  vďaka ktorému by bolo zaručené, že vyznačené parkovacie státia budú využívané obyvateľmi a nebudú na nich parkovať dlhodobo odstavené vozidlá, vozidlá nájomníkov, vozidlá ľudí,  ktorí si odstavia auto za účelom využitia MHD, prípadne vozidlá autoservisov.