Rekonštrukcia organa v chráme Sedembolestnej Panny Márie vo Vajnoroch 3.časť
Významným predstaviteľom slovenského organárstva v 19. storočí bol Martin Šaško z Brezovej pod Bradlom. Spolu so svojimi synmi postavil alebo prestaval viac ako sto organov, z ktorých sa do dnešných čias zachovalo vyše štyridsať. Bol známy precíznou prácou a charakteristickým zvukom svojich nástrojov. V jeho dielni sa vyučilo viacero slovenských organárov.
Jedným z organov Martina Šaška, ktoré sa nezachovali, je aj pôvodne dvojmanuálový organ z roku 1850, postavený pre rímskokatolícky kostol v Hlohovci. Po prestavbe v roku 1933 ostala z pôvodného nástroja len zmenená Šaškova skriňa a časť upravených píšťal. Všetky ostatné diely boli vyrobené nanovo.
A prečo spomínam Martina Šaška? Pri prestavbe organa v kostole vo Vajnoroch koncom 70-tych rokov 20. storočia bola práve z organa v Hlohovci použitá jedna, akoby zázrakom zachovaná, časť pôvodného Šaškovho nástroja – vzdušnica 2. manuálu. Táto vzdušnica bola umiestnená do podstavca pôvodne jednomanuálového vajnorského organa a pripojená k druhému manuálu nového hracieho stola. Chýbajúce píšťaly boli doplnené upravenými píšťalami z rôznych organov a jedným registrom z pôvodného vajnorského organa.
Rozhodnutie o zachovaní tejto vzdušnice v organe bolo jednoduché. Druhý manuál obohatil organ o nové zvukové možnosti a je v súčasnosti aj pre liturgické účely veľkým prínosom. Otáznym ostáva jeho umiestnenie v podstavci skrine, odkiaľ sa zvuk len sťažka prediera k poslucháčovi. Úvahy o umiestnení v zábradlí chóru si však vyžadujú ďalšie samostatné konania s pamiatkovým úradom a pod odloženie rozhodnutia sa svojím dielom podpísala aj súčasná pandemická situácia a havarijný stav chóru a strechy kostola.
Pri reštaurovaní vzdušnice boli odstránené nevhodné zákroky z opravy v roku 1975 a vzdušnica bola rekonštruovaná do pôvodného stavu z roku 1850. Z povrchu vzdušnice bol odstránený nalepený modrý papier, utesnené praskliny na oboch stranách ventilových kanciel a kompletne vymenená koža za prvotriednu bielu ovčiu kožu na ventiloch a pod zásuvkami. Na dne ventilovej komory boli namiesto umelej hmoty a olovených rybárskych závaží rekonštruované kožené pulpety s javorovými valčekmi a novými mosadznými drôtmi. Pod ventily bol namiesto potrhaného naglejený nový ručne robený papier. Zo zadnej strany vzdušnice bola odstránená nepôvodná lišta s dierkami pre neexistujúci register a dierky na vzdušnici boli utesnené dubovými zátkami. Utesnené boli aj vŕtania v píšťalniciach.
Organové diely, ako hriadeľová doska, kanály, pedálová vzdušnica, píšťaly, tiahla a pod. sú pripravené na montáž, pri ktorej budú vykonávané ďalšie dôležité práce ako montáž mechu, čiastočné umiestnenie kanálov pod dlážku chóru, zapojenie kanálov a elektrického dúchadla, umiestnenie vzdušníc, zapojenie a regulovanie chodu traktúr, osadenie a intonovanie píšťal a nakoniec ladenie celého organa. Montáž sa začne po dokončení prác na oprave dlážky chóru.
Vladimír Gazdík