Vo vajnorskej Základnej škole Kataríny Brúderovej pôsobí občianske združenie Brúderka

Od: Stanislav Bachleda
September 26, 2024
Vo vajnorskej Základnej škole Kataríny Brúderovej pôsobí občianske združenie Brúderka

Na fotografii zľava Soňa Kukučková, Miroslava Zemanova Diešková, Tibor Král, Jana Ferencová, Diana Hanková

O existencii občianskeho združenia Brúderka aj o jeho náplni a poslaní som sa dozvedel sprostredkovane. O to viac ma zaujalo, ako táto organizácia vznikla a čo spája jej vedenie i spolupracovníkov pri jeho pôsobení. Napospol sú to ľudia, ktorých sa existencia a výchovný proces na základnej škole Kataríny Brúderovej vo Vajnoroch – podľa nej je pomenované aj občianske združenie – osobne dotýka. Ich deti buď školu navštevujú, alebo v škole učia, a tak nie div, že ich jej problematika nielen zaujíma, ale chcú sa podieľať na  jej ďalšom vývine.

Zalistoval som v deklarovaných plánovaných aktivitách, a tak by som zacitoval tie hlavné, na ktorých stojí ich pôsobnosť. Je to podpora žiakov vo výchovno–vzdelávacích aktivitách zameraná na potreby tried a školy financovaním z rodičovských príspevkov, cez podávanie projektov, 2% dane a darov, aktívnou dobrovoľníckou činnosťou. Tá patrí v súčasnosti k akcentovaným aktivitám nielen v školskom systéme, ale aj mimo neho.

Veľmi dôležitým prvkom činnosti je organizovanie spoločných podujatí, ako sú napríklad komunitné dni, charitatívne akcie, športové podujatia, prednášky, workshopy, brigády, swapy a pod., čo je pre budovanie komunity veľmi dôležité.

Poslaním občianskeho združenia je však aj veľmi dôležitý faktor a ním je podpora učiteľov  pri ich účasti na  workshopoch a tréningoch,  pomoc s administratívnymi úlohami, pri podávaní projektov a veľmi dôležitým momentom je zamerať sa na ocenenie ich práce.

Nie na každej či na viacerých školách sa stretávame s javom, ktorý možno nazvať rozvoj a humanizácia školy. Túto náročnú úlohu sa rozhodlo občianske združenie Brúderka realizovať najúčinnejším spôsobom - spoluprácou s vedením školy a zriadovateľom na zlepšení vybavenia a vzdelávacích programov.

Medzi plánovanými aktivitami nachádzame aj ďalší zaujímavý jav - partnerstvá s lokálnymi organizáciami (Via Vitis, ŠK Vajnory, Podobenka, Klub rodičov a detí - Vajnory,  vietnamská komunita atď.) a firmami (KAMI PROFIT, Tesco, Henkel atď.) na podporu školy a jej okolia, predpokladom ktorých je bezprostredná komunikácia jednotlivcov i kolektívov a jej neustály rozvoj.

Budovanie lepších podmienok v školskom prostredí je pravdepodobne zámerom i cieľom viacerých jednotlivcov i kolektívov. Príkladom je spolupráca so spoločnosťou Tuli s. r. o. v súčinnosti so školou, kde cieľom je vytvoriť multifunkčný komunitný priestor vo vestibule školy, ktorý bude slúžiť pre deti ako centrum oddychu, vzdelávacích a kultúrnych aktivít.  Brúderka si túto úlohu vytýčila ako jednu z ťažiskových aj tým, že chce rozvíjať aj partnerstvo so žiackym školským parlamentom s cieľom aktivovať žiakov a mapovať ich názory a priania ohľadom fungovania školy a združenia. Napokon je to v súčasnosti tak potrebný pohyb k zdraviu podporou činnosti rôznorodých krúžkov a športových aktivít v škole, so zameraním na všetky typy detí, aby pohyb bol prístupný pre každého, bez ohľadu na výkon.

Splniť túto náročnú a zložitú úlohu bude nepochybne náročné, ale uskutočniteľné vďaka tým, ktorí sa na to podujali. Priblížime vám ich prostredníctvom zanietených stanovísk, z čoho vyplýva pripravenosť zvládnuť spomínané zámery a premeniť ich na skutočnosť.

Soňa Kukučková, predsedníčka občianskeho združenia Brúderka hovorí o svojej práci takto: Už počas štúdia na Prírodovedeckej fakulte UK som si uvedomila dôležitosť rôznorodosti a rovnováhy nielen v prírode, ale aj v živote. Okrem práce a rodiny aktívne koordinujem dobrovoľnícke projekty v neziskovej organizácii, zamerané na pomoc a ochranu tých najzraniteľnejších. Mám dve deti, ktoré našu školu navštevujú.

A prečo sa zapojila do činnosti Brúderky? Verím, že rôznorodosť v tíme prináša nové nápady a perspektívy, ktoré vedú k lepším výsledkom a každý z nás je prínosom. Záleží mi na tom, aby mali moje deti kvalitné vzdelanie a trávili čas v príjemnom a podnetnom prostredí.

Cieľom predsedníčky združenia je: prepájať deti, rodičov a učiteľov prostredníctvom aktivít, ktoré podporia ich vzájomné spoznávanie sa, budujú dôveru a posilňujú ducha spolupatričnosti. Chcem podporovať spoluprácu medzi naším OZ a lokálnymi združeniami, keďže som presvedčená, že len spoluprácou sa dajú dosiahnuť zmysluplné veci. 

Pripája sa k nej aj kolegyňa, podpredsedníčka Jana Ferencová, ktorá v  škole pôsobí ako  školská špeciálna pedagogička  poskytujúca pomoc a podporu žiakom, učiteľom a rodičom nielen v škole, ale aj v súkromnej praxi. Hovorí: Rozhodla som sa združenie  podporiť svojimi skúsenosťami, energiou a nápadmi. Verím, že v spolupráci s ostatnými členmi združenia vytvoríme komunitný priestor, kde každý, ak vystúpi zo svojej zóny komfortu, bude vedieť o svojich možnostiach a každý bude mať z nich úžitok. Okrem toho chce: hľadať možnosti ako skombinovať užívanie si prítomnosti so zábavnými aktivitami, ktoré dokážu formovať našu budúcnosť.

Prečo sa  ekonómka občianskeho združenia Miroslava Šuranská (rod. Lubinská) zapojila do jeho činnosti? Môj život je úzko spojený s Vajnormi, kde som prežila celý svoj život a aj svoje školské roky. Chcem, aby aj dnešné deti, vrátane môjho syna, mali možnosť zažiť rovnako šťastné a nezabudnuteľné chvíle, aké som zažila ja. Ako ekonómka s dlhoročnou praxou v účtovníctve a vlastnou firmou, môžem priniesť do OZ Brúderka bohaté skúsenosti. Vo voľnom čase sa venujem ľudovému tancu a mám syna v treťom ročníku. Chcem prispieť k tomu, aby sa naša škola stala miestom, kde sa stretávajú nielen myšlienky, ale aj ľudia.

Dôležitým momentom jej rozhodnutia bolo aj to, aby sa škola stala miestom, kde sa stretávajú nielen myšlienky, ale aj ľudia. Záleží jej na tom, aby sa podporovali moderné vzdelávacie metódy a aby sa vytvoril priestor pre vzájomnú podporu medzi žiakmi rôznych ročníkov. Snom Miroslavy Šuranskej je, aby aj táto jej škola bola známa svojou výnimočnosťou nielen vo Vajnoroch, ale aj v širšom okolí.

Občianske združenie Brúderka má aj ďalších aktívnych spolupracovníkov, ktorí majú konkrétne zamerané aktivity.

Miroslava Zemanová Diešková je koordinátorkou projektov OZ  a zástupkyňa rodičov, čo je veľmi dôležitý post.

Máme dve dcéry,  navštevujúce školu vo Vajnoroch, veľmi mi záleží na tom, aby mali žiaci a žiačky, učitelia a učiteľky  školy tie najlepšie podmienky pre výučbu a rozvoj. Ako mama som si vedomá dôležitosti kvalitného vzdelávania a podpory pre deti, ale aj pre učiteľov a učiteľky. Verím, že OZ Brúderka môže zohrať dôležitú úlohu pri vytváraní takýchto podmienok pre celú školskú komunitu. Jej cieľom je, aby sa vytvorilo otvorené a prívetivé prostredie pre každého a každú, prostredie, ktoré podnecuje ľudí k vzájomnej všímavosti a ponúka im možnosť napĺňať si svoje sny.

Diana Hanková, koordinátorka projektov OZ zastupuje žiakov a pedagógov.

Hoci nepochádza z Bratislavy, školu a deti vo Vajnoroch  si ihneď obľúbila, a tak tu pracuje už ôsmy rok.

Do činnosti združenia sa zapojila najmä preto, že chce prispieť k vytvoreniu podnetnejšieho, krajšieho a bezpečnejšieho prostredia s lepším prístupom ku vzdelaniu pre deti, a tým podporiť ich emocionálny a sociálny rozvoj. Spolu s rodičmi detí navštevujúcich túto vajnorskú školu verí,  že sa im to  podarí, a tak spoločne vychovávajú angažovaných a šťastných občanov našej spoločnosti.

Ako sama hovorí, k jej cieľom patrí  zapájať sa do projektov a iniciatív, ktoré prispejú k vytvoreniu moderného a inkluzívneho prostredia pre všetky deti a budú podporovať ich tvorivosť a osobnostný rozvoj. Som presvedčená, že rozvojom priateľských vzťahov medzi školou, rodičmi a komunitou podporíme celkový rast a úspech detí.

Nepochybne ide o zmysluplnú pôsobnosť občianskeho združenia Brúderka so zrozumiteľnými zámermi aj s reálnymi možnosťami ich napĺňania. Treba len zaželať, aby našli porozumenie nielen zo strany školy a zriaďovateľa, ale rovnako aj detí a ich rodičov. Vízia je zrejmá a na celkové povedomie vo vajnorskom prostredí môže mať jednoznačne pozitívny vplyv.

 

Snímky: archív OZ Brúderka