Parlament od marca zásadne obmedzuje parkovanie na chodníkoch
Mimo vyznačených parkovacích miest už o par dní nezaparkujete. Bratislava a jej mestské časti prídu o tisícky neoznačených parkovacích státí. Časť stratených miest sa môže nahradiť zjednosmernením ulice a vyznačením nových parkovacích miest.
Rýchle a zásadné zmeny bez diskusie
Samosprávy v každom väčšom slovenskom meste ostali koncom roka prekvapené a zaskočené. Národná rada SR totiž bez akejkoľvek diskusie veľmi prekvapivo schválila v novele cestného zákona zámer zákazu parkovania na chodníkoch mimo vyznačeného parkovacieho miesta. Koncom novembra 2021 bola zmena schválená len prostredníctvom jednoduchého poslaneckého pozmeňovacieho návrhu v druhom čítaní. Mestá a obce, na pleciach ktorých stojí celá realizácia, sa tak k tomuto zámeru nestihli ani len vyjadriť. Nekoncepčný legislatívny proces dostal pod tlak aj mestskú časť Vajnory, ktorá má na prípravu tak zásadnej zmeny len tri mesiace.
Bratislava hľadá riešenia
Zákaz parkovania na chodníkoch mimo vyznačených parkovacích státí bol jediným predmetom mimoriadneho januárového on-line stretnutia primátora Bratislavy Matúša Valla so starostami mestských častí. Lídri bratislavskej samosprávy vyjadrili pochopenie pre zámer, ktorý chcel Slovensko pripojiť k ostatným štátom v Európe, kde je parkovanie na chodníku mimo vyznačených miest zakázané. Spoločne sa zhodli na tom, že bratislavské ulice idú už teraz na limity svojich dopravných kapacít. Samosprávy si plne uvedomujú potrebu hľadať rovnováhu pri ich využívaní tak, aby za kratší koniec neťahali len tí najslabší. Chodci, či už sú to rodičia s kočíkmi alebo naši seniori, si tiež zaslúžia svoju bezpečnú časť ulice. Problémom ostáva časový rámec pre realizáciu zámeru. Bez dostatočnej prípravy však aj dobrá myšlienka narazí na odpor mnohých, ktorí by ju za iných okolností podporili. Najmä vo veľkých mestských častiach s hustou sídliskovou zástavbou bude zásadným problémom v tak krátkom čase nájsť realizovateľné riešenia už teraz komplikovanej statickej dopravy.
Do diskusie sa v zložitej situácii zapojili aj záujmové združenia samosprávy. Združenie miest a obcí a únia miest navrhujú odloženie platnosti novely na január 2023 a neskôr. Vzhľadom na krátkosť času je ale úspech podobného apelu veľmi otázny.
Ako ďalej vo Vajnoroch?
Na bleskovú zmenu cestného zákona sa začali pripravovať aj Vajnory. Starosta mestskej časti Michal Vlček zadal odborným kapacitám miestneho úradu pokyn pre prípravu pasportu nevyznačených parkovacích státí, o ktoré v dôsledku novely na území Vajnor prídeme. Prvé analýzy ukazujú, že v dôsledku novely by v našej mestskej časti malo dôjsť k zániku približne 1250 takýchto miest. Zároveň sa pripravujú variantné návrhy riešenia parkovania v najexponovanejších lokalitách, a to či už vyznačovaním parkovacích miest tam, kde to technické normy umožnia, ako aj zjednosmernením ulíc s následným vytvorením nových parkovacích miest. Mestská časť pri tvorbe podkladov spolupracuje aj na mestskej úrovni.
Riešenie statickej dopravy je dlhodobou prioritou samosprávy, o čom svedčí aj finišujúci projekt integrovaného parkoviska pri železničnej stanici. Novou iniciatívou je vyvolanie rokovaní s okresným úradom v Bratislave, výsledkom ktorých by mohol byť nájom pozemkov vo vlastníctve štátu, umožňujúci posilniť parkovacie kapacity na Rybničnej ulici.