Čo na to starosta ?
Vláda schválila v januári nové stavebné zákony, ktoré majú výrazne urýchliť povoľovanie stavieb. Ako hodnotíte túto zmenu a aký vplyv to bude mať na Vajnory?
Ak by boli zákony schválené v uvedenej podobe, môžu veľmi negatívnym spôsobom ovplyvniť charakter miest, obcí a mestských častí, ako sú aj Vajnory. Ohrozujú naše postavenie a doterajšie kompetencie. A ešte nebezpečnejšie je, že obmedzujú aj postavenie samotných obyvateľov a ich možnosť reagovať a oprávnene ovplyvňovať kvalitu života vo svojom meste, ale aj v bezprostrednom susedstve. V prípade mestskej časti Bratislava-Vajnory by strata možnosti ovplyvniť výstavbu a rozvoj znamenala nenahraditeľné straty. Metódou "o nás bez nás" by hrozil zánik jedinečného rázu dediny v meste, ktorý je pre nás charakteristický. Vajnory by stratili to, ako ich naši obyvatelia, ale aj návštevníci, poznajú. Som presvedčený, že podobné prípady nenapraviteľných strát lokálneho charakteru by hrozili na celom Slovensku. Prišli by sme o kontrolu nad rozsiahlymi plochami v katastrálnom území a obyvateľom by sa zúžilo právo vyjadrovať sa k tomu, čo sa v ich susedstve deje.
Nepochybne potrebujeme zmenu stavebných zákonov, ale určite nie takýmto neodborným a nekvalitným spôsobom. Preto verím, že pripravované zmeny, ktoré môžu mať zásadné negatívne dopady na život ľudí v obciach a mestách, sa v ďalšom legislatívnom procese, aj po vlne odporu, ktorá sa voči návrhom zdvihla, zastavia. .
Veľmi sa mi páči, že vo Vajnoroch sme ako jediná mestská časť mali ľadovú plochu. No je vidieť, že najlepšie časy má už za sebou. Bude táto ľadová plocha funkčná aj budúci rok ?
Ďakujem veľmi pekne, že ste si všimli, že medzi ľadovými plochami sme tento rok unikát. Priznám sa, poďakovanie patrí predovšetkým kolegom z hospodárskej správy, ktorí podali nadľudský výkon, aby sa im podarilo technicky spojazdniť našu „staručkú“ ľadovú plochu. A to už nehovorím o večeroch, kedy tam mrzli pri príprave ľadu. Technický stav plochy, chladiaceho zariadenia a s tým súvisiace finančné náklady na opravy a údržbu sa ukazujú v súčasnosti ako neudržateľné. Pripravujeme kompletnú revitalizáciu a zlepšenie športového areálu, koncom minulého roka sme podpísali dlhoročnú nájomnú zmluvu na prenájom priľahlých pozemkov, čím sme scelili potrebné územie. Finalizuje sa pumptracková dráha a čaká nás jej oficiálne predstavenie. Ďalším krokom rozvoja športu na Alviane by mohla byť nová ľadová plocha. Aktuálne už máme spracovaný jej projekt a výhodou bude celoročná prevádzka. V zime bude slúžiť na korčuľovanie a hokej a v lete na hokejbal, florbal a malý futbal. Projekt je finančne náročný, tak ako tomu bolo doteraz pri iných investičných zámeroch, snažíme sa získať aj externé zdroje cez nenávratné finančné príspevky či dotácie. Jednou z takých je aj grantový program pre rozvoj športu v Bratislave, na magistráte hlavného mesta, v ktorom sa uchádzame o finančný príspevok na vybudovanie novej ľadovej plochy. Od 1. marca má platiť chodníkový zákon, ktorý môže spôsobiť, že veľa parkovacích miest zanikne.
Ako hodnotíte túto novelu zákona a ako sme na ňu pripravení po technickej stránke ?
Rozhodne mám pochopenie pre takýto zámer, ktorým sa chce Slovensko pripojiť k vyspelým mestám v Európe, kde je parkovanie na chodníku mimo vyznačených miest zakázané. Naše ulice idú nad limity svojich kapacít a potrebujeme nájsť rovnováhu pri ich využívaní tak, aby za kratší koniec neťahali tí najslabší. Či už sú to rodičia s kočíkmi, alebo naši seniori, ktorí si zaslúžia svoju bezpečnú časť ulice. Problémom je, že nás parlament svojím nie príliš koncepčným procesom dostal pod tlak, keď nám na zavedenie tak zásadnej zmeny dal len tri mesiace. Od momentu, keď bolo jasné, čo nám parlament pripravil, sme sa vo Vajnoroch začali na zmeny pripravovať. Kolegov na úseku dopravy som požiadal o prípravu pasportu nevyznačených parkovacích miest, o ktoré v dôsledku novely na území Vajnor prídeme, a pripravujeme variantné návrhy riešenia parkovania v najexponovanejších lokalitách. Či už vyznačovaním parkovacích miest, alebo zjednosmernením ulíc. V súčasnosti existuje možnosť posunúť platnosť uvedenej novely zákona na apríl 2023, ktorú preferuje magistrát hlavného mesta, prípadne presun účinnosti zákona na rok 2024, o ktorom hovoria niektorí poslanci. Bez ohľadu na výsledok sme rozhodnutí pokračovať v začatých krokoch a pripraviť naše cesty a chodníky na túto zmenu, ktorá nás skôr či neskôr čaká.